- De
natuur van goed en kwaad, tekst bij een
cursus over de biologische grondslagen van
moraliteit. Bevat een samenvatting van Frans
de Waal's boek, Van Nature Goed.
- Mens en moraliteit: tekst
en presentatie
bij een lezing over de biologie van
moralitiet
- Sociale
media. Powerpoint van een lezing.
- Tijd.
Powerpoint van een lezing over tijd.
- Waarheid.
Korte gedachten.
- Mens
en taal. Tekst bij een lezing over taal.
- De
assen van het denken. Wat zijn de
mogelijke denkposities en waar gaan zij op
terug?
- De
koudeinvasies. Een kort woord over de
grote aanvallen op de behaaglijkste illusies
(God, mens, vrijheid).
- Het
einde van de mens en regels voor het
mensenpark. Over humanisme en een
actueel begrip van de mens. Regels voor het
Mensenpark van Sloterdijk wordt als
interessant hedendaags attest geanalyseerd.
Tekst voor een cursus in 2012.
- Over
atheïsme, seculariteit en de vervanging van
God. Aan de hand van een moderne
redelijke atheïst (Alain de Botton), een
moderne redelijke gelovige (Charles Taylor) en
een inventarisatie van alle mogelijke
denkposities wordt God's positie in de
moderniteit geanalyseerd. Tekst voor een
cursus in 2012.
- De
vrije wil. Wat zijn de posities in een
debat over de vrije wil, waar zijn ze op
gebaseerd en natuurlijk: wat blijft er over
van de vrije wil? Tekst voor een cursus in
2012.
- De
wereldende wereld. Korte tekst over hoe
kijken naar kunst duidelijk maakt wat "wereld"
betekent.
- Begrijpen
van elkaar. Tekst bij een cursus voor de
Volksuniversiteit Zuidlaren, 2012.
- Filosofisch
denken (naar het boek van Roger
Scruton). Tekst bij een cursus voor de
Volksuniversiteit Zuidlaren, 2011.
- Over
denken. Tekst bij een cursus voor de
Volksuniversiteit Zuidlaren, 2010.
- De
troost van de filosofie (naar het boek
van Alain de Botton). Tekst bij een cursus
voor de Volksuniversiteit Zuidlaren, 2010.
- Cogito,
ik denk (naar het boek van EA Le
Coultre). Inleiding filosofie op basis van
deelgebieden. Tekst bij een cursus voor de
Volksuniversiteit Zuidlaren, 2008.
- Over
de Ethica van Aristoteles. Tekst bij een
cursus voor de Volksuniversiteit Zuidlaren,
2007.
- Taal.Tekst
bij een cursus voor de Volksuniversiteit
Zuidlaren, 2007.
- Mens
en taal. Een artikel van Hans Georg
Gadamer, door mij vertaald. Een prachtige
tekst.
- Wat
is de mens? Tekst bij een cursus voor de
Volksuniversiteit Zuidlaren, 2006.
- Over
de Faidros van Plato. Tekst bij een
cursus voor de Volksuniversiteit Zuidlaren,
2005.
- Sloterdijk.
Een samenvatting en interpretatie van het
denken van Peter Sloterdijk.
- Het
leven als project. Lezing
uitgesproken op 29 september 2004 voor de
volksuniversiteit Zuidlaren.
- Lof der
Trivialiteit. Een lofzang op de
alledaagse beleving.
- The Phenomenon
of natural science. Dit artikel is
verschenen in een elektronisch
tijdschrift, Metaphysical Review.
- Husserls
Leefwereld. Mijn afstudeerscriptie. Het
leefwereld begrip van Husserl is een
belangrijk uitgangspunt geweest voor de
filosofen na Husserl, vooral omdat zich in het
leefwereldbegrip van Husserl resten bevonden
van hetzelfde rationalisme dat een belangrijke
oorzaak was van de crisis die Husserl zelf
signaleerde. Het leefwereldbegrip drukt in
eerste instantie uit dat zin verkregen
wordt in een niveau dat zelf buiten de
rationaliteit en het bewustzijn ligt en er aan
vooraf gaat.
- Wil, zijn en
verschil. Een groot filosofisch
vraagstuk is dat van het nihilisme, het
ontbreken van een oprecht ervaren zin van het
leven. Nietzsche, Heidegger en Derrida zijn
tegelijk uitdrukking van de verschillende
momenten in de ontwikkeling van het nihilisme
als ook drie belangrijke pogingen tot een
antwoord op het nihilisme. Ik probeer deze
problematiek te beschrijven vanuit Heidegger's
kritiek op Nietzsche en Derrida's kritiek op
de kritiek van Heidegger op Nietzsche.
- Husserls weg
in de geschiedenis. Een korter paper
over Husserl.
- Funderingen van
de transcendentiegedachte. Wat kan
metafysica nog zijn in de twintigste, op elk
terrein geseculariseerde, eeuw? Drie
antwoorden worden behandeld en vergeleken in
dit paper: dat van Whitehead, die een
pragmatisch georiënteerde regelgeving voor de,
zoals hij dat ziet, wetenschap van de
samenhang (metafysica) geeft; dat van Wolfgang
Cramer, die wijst op het alleen op reflexieve
wijze te ontsluiten op zichzelf staande niveau
van de transcendentiegedachte, dit vanuit een
monadologische ontologie; en tenslotte het
antwoord van Martin Heidegger die er op wijst
dat wat een metafysica wil uitdrukken, de
transcendentie of werkelijkheid, vanuit een
wezenlijke ervaring, het belicht worden van en
door het Zijn, moet worden begrepen en niet
vanuit de waarneming of de voorstelling.
- Zijn, Bestaan en
Realiteit. Centraal in deze paper staat
het onto-theologisch denken, oftewel: het
denken over het verband tussen God en het
Zijn. Dit thema wordt dan wel ingeperkt tot
vier figuren: Anselmus (met zijn ontologisch
godsbewijs), Kant (met zijn kritiek op het
ontologisch godsbewijs en de metafysika in het
algemeen), Hegel (met zijn kritiek op Kants
kritiek op de metafysika en zijn herwaardering
van het ontologisch godsbewijs) en Dieter
Henrich met zijn systematische onderzoek van
de onto-theologische problematiek).
|